Skillnaden på betalning och överföring

Banker är ju något som jag klagat på tidigare i bloggen, och därför tänkte jag dela med mig av den senaste episoden i berättelsen om mina bankbekymmer. Den här gången var det mer av ett gulligt missförstånd än ett ödesdigert klavertramp som det annars brukar röra sig om, men jag tyckte i alla fall att det var lite ironi i det hela som var värd att dela med sig av.

Jag har en tid försökt föra över pengar till min room mate, men detta har inte gått eftersom att bankens onlinekontor klagar på att de saknar ett Social Security number från mig (vilket i sig är väldigt konstigt, eftersom jag vet flera personer som lyckats föra över pengar utan att ens ha ett sånt nummer). Hur som helst skrev jag ihop ett litet mail till banken där jag beskrev mina problem och fick som svar att jag skulle prova bill pay istället för transfer och sätta min room mate som betalningsmottagare. Sagt och gjort, dock står det att det ska ta fyra dagar vilket är lite underligt, för tidigare har överföringarna gått på en gång. Min roomie är också lite stressad eftersom att hyran kanske dras innan pengarna kommit in, och eftersom denne är i Mexiko är det lite svårt att bara gå ner till banken och fixa allt.

Detta var alltså för fyra dagar sen, vilket innebar att pengarna skulle finnas på kontot idag. Trodde jag. När jag öppnar brevlådan idag ligger där en check på summan jag försökt föra över, adresserad till min stackars room mate. Pengarna sätts alltså inte in på kontot automatiskt. Får hoppas att jag får lov att sätta in pengarna på hans konto.

Kommentarer
Postat av: Amelie

Rena rama stenålders metoden.

2008-04-04 @ 19:25:36
URL: http://metrobloggen.se/amis
Postat av: Per

Så blir det i ett land utan bankgiro och plusgiro. :)

2008-11-17 @ 20:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0